Skip naar hoofdcontent
App ontwikkeling 15 november 2023

Een app die stilstaat, is een app die achteruitgaat

Gefeliciteerd, je app is live! Maar niet achterover leunen nu. Nu begint het echte werk pas. Een app die live is, is namelijk allesbehalve het eindstation. Je organisatie, de markt en de wereld om je heen veranderen. Een app die stilstaat, is dus een app die achteruitgaat. Vanaf nu is het zaak dat je jouw app relevant, bruikbaar en veilig houdt. In dit artikel vertellen we je alles waar je aan moet denken in de periode na livegang.

Maak je app steeds waardevoller voor je gebruikers

Je hebt een mooie app, maar hij kan altijd beter. Door je app door te ontwikkelen zorg je ervoor dat gebruikers hem met steeds meer plezier gebruiken. Dit zijn de belangrijkste redenen om je app te blijven doorontwikkelen:

Implementatie van eerder uitgestelde wensen

Het initiële budget gaf misschien niet de ruimte om direct al je wensen door te voeren. Zodra er weer budget vrijkomt, wil je die wensenlijst waarschijnlijk alsnog afwerken.

Leren van feedback van gebruikers

Nadat een app in gebruik is genomen, begin je pas echt te leren. Je krijgt feedback van gebruikers of ziet misschien zelf dat bepaalde zaken toch niet handig werken. Met de inzichten die je na de lancering opdoet kun je jouw app verder optimaliseren.

Veranderingen in de markt

De markt is in beweging, trends veranderen en gebruikers krijgen nieuwe verwachtingen. Het aanpassingsvermogen van je app bepaalt of je voorop blijft lopen of achterop raakt.

Verdere digitalisatie en automatisering

Een app kan processen aanzienlijk versoepelen en efficiënter maken. Naarmate je de voordelen hiervan ervaart, ontstaat vaak de wens om nog meer bedrijfsprocessen te digitaliseren en automatiseren.

Voorkom digitale kwalen

Onderhoud is cruciaal als je wilt dat je app goed blijft draaien. Zonder goede monitoring en regelmatige updates kan je app last krijgen van allerlei digitale kwalen. Dat komt doordat de code van je app hetzelfde blijft, terwijl alles daaromheen continu verandert. Besturingssystemen krijgen updates, kwaadwilligen verzinnen nieuwe manieren om je app aan te vallen en regelgeving verandert. Jouw app zal dus mee moeten veranderen. Dit zijn de belangrijkste redenen om je app goed te onderhouden:

Monitoren storingen

Hoe stabiel je app ook is, er kunnen toch dingen misgaan. Dan kan het zomaar zijn dat je app het op een cruciaal moment niet (goed) doet. Door de app te monitoren ben je direct op de hoogte van een storing en kun je het snel oplossen.

Beveiligingslekken

Als een app lang niet is geüpdatet kunnen er beveiligingslekken ontstaan. Kwaadwilligen zijn namelijk continu op zoek naar nieuwe manieren om beveiligingsmaatregelen te omzeilen. Oudere beveiligingsmaatregelen zijn op een gegeven moment niet meer voldoende.

Updates en upgrades van besturingssystemen

Besturingssystemen zoals Android en iOS krijgen regelmatig updates en upgrades. Dit kan invloed hebben op de werking van je app. Als je de app niet goed onderhoudt, kunnen functionaliteiten van je app kapotgaan.

Nieuwe regelgeving

Om in de App Store of Play Store geplaatst te worden, moet je voldoen aan bepaalde eisen van Google en Apple. Veranderingen in hun eisen kunnen aanpassingen aan je app noodzakelijk maken.

Social media updates

Misschien geef jij gebruikers de mogelijkheid om social media functies te gebruiken in je app. Bijvoorbeeld bij het inloggen. Die functies moeten up-to-date blijven, om te voorkomen dat ze niet (goed) werken.

Doe het zelf of geef het uit handen (bijvoorbeeld aan ons)

Je kunt de doorontwikkeling en het onderhoud van je app natuurlijk zelf oppakken. Heel fijn als je de kennis en capaciteit daarvoor in huis hebt. Heb je dat niet? Of heb je een klein technisch team en wil je een goede back-up voor als er issues zijn? Wij kunnen de doorontwikkeling en het onderhoud van je app voor je uit handen nemen. Ook als de app niet door ons gebouwd is. 

Daarvoor bieden we verschillende opties:

1. Flexibele ondersteuning

Je neemt contact op als je ons nodig hebt. Wij gaan voor je aan de slag zodra we tijd hebben. Je krijgt een factuur op basis van de uren die we besteed hebben.

Kosten: op uurtarief

2. Vaste ondersteuning

We spreken een vast aantal uur per week of per maand af waarin we je ondersteunen. Deze uren houden we altijd voor je vrij. In deze uren kunnen we van alles voor je doen. Incidenten oppakken, beheertaken uitvoeren of nieuwe wensen doorvoeren bijvoorbeeld.

Kosten: afhankelijk van het afgesproken aantal uren

3. Service Level Agreement (SLA)

Is het belangrijk dat jouw app het altijd goed blijft doen? Dan is het slim om een SLA af te sluiten. In een SLA leggen we afspraken vast over onze maximale reactietijd en de maximale tijd waarin we een probleem voor je oplossen. Als je een SLA met ons hebt afgesloten houden we in onze planning altijd ruimte vrij voor mogelijke incidenten. Ontstaat er een probleem, dan laten we alles vallen om deze zo snel mogelijk op te lossen.

4. Onderhoudspakket

Hierboven legden we al uit dat onderhoud enorm belangrijk is om je app goed werkend te houden. Sommige klanten doen het onderhoud zelf, maar je kunt het ook aan ons uitbesteden. Wij gebruiken JamOps om jouw applicatie continu te monitoren, voeren updates uit wanneer nodig, vernieuwen verlopen certificaten en lossen bugs op als die ontstaan.

Maak van je app een blijvend succesverhaal

Het runnen van een app stopt niet bij de lancering. Integendeel, het is het begin van een continu proces van verbetering en onderhoud. Of het nu gaat om het implementeren van nieuwe features, het bijhouden van regelgeving of het dichten van veiligheidslekken. Het doorontwikkelen en onderhouden van je app zorgt ervoor dat gebruikers je app met plezier blijven gebruiken.

Wil je meer informatie?

Armando Jacobus

Neem contact op met Armando Jacobus via:

Schrijf je nu in voor een kennismakingsgesprek, een Mendix demo of een App in a Day sessie!

WhatsApp openen
Hallo 👋
Ik ben Armando, kan ik je ergens mee helpen?