Skip naar hoofdcontent

Testamenthulp tool van Thuisnotaris

Toegankelijk je testament opstellen met de Testamenthulp tool van Thuisnotaris

Klant

Thuisnotaris

Diensten

Web Applicatie ontwikkeling

Jaar

2022

Over Thuisnotaris

Thuisnotaris biedt de meest uitgebreide testamenten die klanten zelf online kunnen opstellen. Samen met het grootste notariskantoor van Nederland hebben wij de afgelopen jaren al bijna 30.000 tevreden klanten aan een passend testament en levenstestament geholpen. Deze ervaring en expertise zetten we nu in om te helpen zelf een goed testament en levenstestament te maken.

thuisnotaris.nl

De uitdaging

Het testament onder de aandacht brengen van een grotere doelgroep

Een testament opstellen voelt voor veel mensen als een ver-van-mijn-bed-show. De dood is een vervelend onderwerp en mensen zijn er liever niet mee bezig. Het zijn vooral 60+-ers die er over nadenken. Maar ook voor jonge mensen is een testament belangrijk. Als je geen testament hebt geldt namelijk het wettelijk erfrecht. Dat kan er toe leiden dat je erfenis bij de verkeerde personen terecht komt, dat er te veel erfbelasting moet worden betaald of dat voogdij niet goed is geregeld. Daarom wil Thuisnotaris het opstellen van een testament zo laagdrempelig mogelijk maken.

De oplossing

Een self-service tool, gebouwd in Mendix

Marco, projectmanager bij Thuisnotaris vertelt: “We willen het opstellen van een testament toegankelijk maken voor een zo groot mogelijke doelgroep. Daarom bedachten we een tool waarmee mensen zelfstandig hun wensen en mogelijkheden in kaart brengen. Gewoon thuis op een telefoon, tablet of laptop. Wanneer klanten tijdens het doorlopen van de tool hulp willen bij het opstellen van het (levens)testament kunnen ze hiervoor direct een afspraak inplannen met een specialist. Dit is een telefonische afspraak van 60 minuten waarin de specialist samen met de klant het (levens)testament opstelt. Kiest de klant ervoor om alles zelf op te stellen, dan plant de klant na het doorlopen van de tool zelf een telefonische afspraak van 30 minuten met een specialist. In dit gesprek worden alle gegevens gecontroleerd die de klant zelf heeft ingevoerd. De persoonlijke gegevens worden pas opgevraagd nadat de afspraak is ingepland, zo houden we de drempel voor het invullen van de tool laag. De klant heeft zo zelf de keuze om het persoonlijke pad met begeleiding te kiezen of alles digitaal zelf op te stellen.

Het proces

Samenwerken in sprints

“Ik vond de samenwerking erg prettig. Vanaf het begin hadden we veel contact. Daardoor wisten we precies waar we ons in het project bevonden.

Marco, projectmanager bij Thuisnotaris

Thuisnotaris had al een vrij duidelijk beeld van hoe de tool eruit moest zien. Ze leverden onder andere stroomschema’s aan voor de processen. Toen was het onze taak om te achterhalen wat ze écht wilden en hoe wij dat konden omzetten naar een applicatie. Wij wisten niks over testamenten en Thuisnotaris niks over development. Daarom was het belangrijk om nauw met elkaar samen te werken. 

We werkten in dit project met Scrum. We hadden steeds sprints van 2 weken waarin we nieuwe functionaliteiten opleverden. Vervolgens kon Thuisnotaris deze functionaliteiten testen en eventueel feedback delen. 

Marco vertelt: “Ik vond de samenwerking erg prettig. Vanaf het begin hadden we veel contact. Daardoor wisten we precies waar we ons in het project bevonden. Tijdens corona hadden we elke ochtend een korte online standup. Daarin bespraken we dingen als ´wat hebben we gisteren gedaan?’, ‘wat gaan we vandaag doen?’, ‘zijn er bijzonderheden?’. Toen het weer kon kwamen we eens per week of twee weken in het echt samen. 

Ik heb door deze werkwijze echt het gevoel dat we het samen hebben gedaan. We vulden elkaar goed aan. Ik wilde dat het team kritisch kon zijn en het zou aangeven als zij iets anders zouden aanpakken. Dat gebeurde ook. Ik kreeg kritische vragen en we konden het eerlijk met elkaar delen als we het even niet snapten. Zo hebben we veel van elkaar geleerd.”

Technische uitdagingen

Tijdens elk project zijn er speciale wensen die voor uitdaging zorgen. Ook bij dit project was dat het geval. Een paar voorbeelden hiervan zullen we kort toelichten.

Een complex ontwerp technisch mogelijk maken

Na het doorlopen van het eerste deel van de tool krijgt de gebruiker een overzicht te zien met de onderdelen die in het testament komen. De designer maakte hiervoor een mooi, maar complex ontwerp. De onderdelen worden namelijk geplot op een weg, maar het aantal onderdelen verschilt afhankelijk van de testamentkeuzes die je maakt. We moesten dus berekenen hoeveel onderdelen er per regel moesten komen én we moesten dit ook responsive maken. Dit was een uitdaging, maar het is gelukt.

Stijl makkelijk aanpassen voor andere bedrijven

Thuisnotaris heeft de ambitie om deze tool ook beschikbaar te stellen aan derde partijen. Bijvoorbeeld goede doelen. We hebben alle stijlcomponenten daarom dynamisch gemaakt. Zo is de stijl van de app heel makkelijk aan te passen aan de huisstijl van andere bedrijven.

Op het laatste moment een onderdeel losknippen

Ongeveer halverwege het ontwikkelen kwam de vraag of we het onderdeel voor een levenstestament ook apart konden aanbieden. Afhankelijk van waar de gebruiker vandaan komt moet deze alle vragen of alleen de levenstestament vragen te zien krijgen. Gelukkig hadden we er al voor gezorgd dat de verschillende onderdelen makkelijk los te knippen waren. Doordat we alle testament mogelijkheden modulair hebben opgebouwd konden we dit redelijk simpel regelen.

Data veiligheid

De veiligheid van klantdata hebben wij uiteraard hoog in het vaandel staan. Wanneer je te maken hebt met zeer gevoelige informatie en bezorgdheid over privacy en datalekken, begrijpen wij dat het essentieel is om klanten gerust te stellen. Het Mendix platform waarin de tool gebouwd is, is een uiterst veilig platform en voldoet aan verschillende ISO normen. Daarnaast worden onze tools regelmatig gescand met onze eigen security scan om kwetsbaarheden in de code en ongeoorloofde toegang tot gegevens op te sporen. Ten slotte werken wij met peer reviews om elkaars werk te controleren. Met deze maatregelen bieden wij klanten een veilige omgeving om hun testament op te stellen.

Het resultaat

“Ik ben trots op wat we hebben neergezet.

De eerste 1000 bezoekers zijn momenteel door de tool gegaan. Doordat we pas net live zijn is het nog te vroeg om iets te zeggen over de resultaten. Maar er staat een tool om trots op zijn. Marco: “Ik ben trots op wat we hebben neergezet. We zijn erin geslaagd om een tool te maken die het opstellen van een testament laagdrempelig en luchtig maakt. Het speelse design speelt daarin een grote rol, dat maakt het minder zwaar. Ik ben ervan overtuigd dat we met deze tool echt een verschil gaan maken.

What’s next?

De komende tijd gaan we data verzamelen en analyseren hoe gebruikers door de tool bewegen. Zo kunnen we de tool stap voor stap verder optimaliseren.

Wil je meer informatie?

Armando Jacobus

Neem contact op met Armando Jacobus via:

Schrijf je nu in voor een kennismakingsgesprek, een Mendix demo of een App in a Day sessie!

WhatsApp openen
Hallo 👋
Ik ben Armando, kan ik je ergens mee helpen?