Financiële cursus Reality Check

Uit recent onderzoek door WOMEN INC is gebleken dat vrouwen minder goed op de hoogte zijn van hun financiële positie dan mannen. Daarom is WOMEN INC samen met een groot Nederlands pensioenfonds een campagne gestart om het financiële bewustzijn van vrouwen te verhogen. Wij mochten daaraan bijdragen door de interactieve cursus Reality Check te ontwikkelen. 

De klant 

Een van de grootste Nederlandse pensioenfondsen richt zich op het informeren van mensen over hun financiële situatie. Hun missie is om mensen inzicht te geven in de balans tussen inkomsten en uitgaven en daarmee de juiste keuzes te maken voor hun financiële toekomst. Toen uit onderzoek bleek dat vrouwen in Nederland financieel minder zelfredzaam zijn, startten ze een campagne om dit te verbeteren. Het pensioenfonds bedacht daarom een online cursus: Reality Check. Hierin leren vrouwen meer over geldzaken, en doorlopen ze verschillende tests en oefeningen om meer bewustwording te creëren rond financiële beslissingen. Om deze cursus te bouwen sloegen wij de handen ineen met Prikkl, een organisatie die financiële content maakt en Splintt, een organisatie die e-learning modules verzorgt. 

“Wij roepen vrouwen op letterlijk een reality check te doen: hoe sta je er financieel voor, ook als er dingen veranderen in je leven? Zo kun je bewuster keuzes maken. Via realitycheck.nl is het eenvoudig om inzicht te krijgen in je financiën en je pensioen.” 

– Corien Wortmann-Kool, bestuursvoorzitter pensioenfonds

(bron: https://www.womeninc.nl/actueel/women-inc-en-abp-bundelen-krachten-om-financieel-bewustzijn-bij-vrouwen-te-vergroten) 

De oplossing

Wat dit project voor ons heel bijzonder maakte, was de samenwerking met twee andere partijen: Prikkl leverde de inhoud van de cursus, Splintt creëerde het ontwerp en de educatieve modules, en wij bouwden de interactieve componenten. Door een nauwe samenwerking en heldere communicatie zijn we nauwelijks tegen problemen aan gelopen en stond de cursus in korte tijd klaar voor gebruik.

De cursus bestaat uit een landingspagina en verschillende modules met o.a. interactieve vragenlijsten, grafische weergaven van resultaten, infoboxen en downloadbare PDF bestanden. Elk van deze componenten is verbonden met de volgende, waardoor voor elke deelnemer resultaten en advies op maat worden gecreëerd.

De data van de vragenlijsten worden opgeslagen en geanalyseerd om de modules zo effectief mogelijk te maken. Zo kijken we bijvoorbeeld waar mensen afhaken tijdens de vragenlijst en of we daar samenhang in zien met andere aspecten van de vragenlijsten. Op die manier kunnen we de vragen optimaliseren en steeds persoonlijker maken, zodat nog meer deelnemers hem volledig zullen doorlopen.

Het resultaat

Reality Check is een toegankelijke, gebruiksvriendelijke oplossing om het bewustzijn rond financiën te vergroten. Met behulp van interactieve componenten creëert de cursus advies en suggesties op maat voor de deelnemers.